Alla inlägg under maj 2008

Av Gonken - 7 maj 2008 00:00

Jag tänkte göra mig en egen lista denna gång. Detta är en sammanställning av de vanligaste frågorna i Close-Ups "Record Collector"-del i varje nummer den senaste tiden. Eftersom musik är mitt största intresse (tuttar kommer faktiskt på andra plats måste jag nog erkänna...) så känns de här frågorna bra mer relevanta.

Vilket är ditt tidigaste musikminne?
all pop från 80-talet är ju nostalgi för mig då man hörde det som liten hela tiden. men särpräglat musikminne borde nog vara något av det föräldrarna, främst farsan då, spelade på stereon. var mycket zz top, yello, tubular bells av han mike oldfield och sånt som spelades. dessvärre gillade de även dansband på den tiden, men det har jag aldrig gillat... även om det tyvärr kan kännas som nostalgi det med. men första låten jag fastnade för som liten av det föräldrarna spelade var nog "in the army now" av status quo. det var nog min första favoritlåt, men har dessvärre inte lyssnat på den alls sen jag var kanske 10 bast.

När och hur upptäckte du punken?
tror jag var tolv/tretton år då. föräldrarna hade skilt sig och jag hade flyttat med morsan och brorsan till ågatan. för minns att det var i mitt rum i den lägenheten som det hände. brorsan kom hem en dag med dia psalma och spelade för mig. är inte helt säker på om det var gryningstid eller efter allt, men tror nog det var gryningstid. sen var jag fast kan man säga. men det var ju bara trallpunk som var grejen för mig på den tiden och höll väl i sig till gymnasiet när man träffade kompisar som lyssnade på metal.

När upptäckte du metal?
på gymnasiet. eller det är nog inte hela sanningen, metallica gillade jag reda npå högstadiet, men det är väl inte riktigt metal i mina ögon. men på gymnasiet fanns det två i min klass som jag snackade mycket musik med. så det blev ett par blandskivor med meshuggah, marduk, in flames, panthera och liknande. meshuggah, marduk och in flames gillade jag som fan. framförallt marduk. så kan säga att jag gick från trallpunk till black metal över en natt. inga mellanstationer här inte. sen dröjde det inte långt innan jag gillade death metal och grindcore med.

Största skivbesvikelsen?
in flames - reroute to remain. helt klart. gillade dem starkt på den tiden när den släpptes och hade till och med förhandsbokat den tror jag. sen när jag lyssnade på den tänkte jag bara"vad FAN är det här? har jag fått fel skiva?". kunde verkligen inte se likheterna till de tidigare skivorna. det var så sjukt jävla kasst. så sålde skivan ganska direkt och har vägrat lyssna på den sen dess. men har gett den en ny chans nyligen, och hatar den iaf inte längre, men tycker det inte är särskilt bra musik iaf. skivorna IF gjort efter det är ju sjukt mycket bättre än den där... å de är inte heller sådär superbra. men come clarity har jag t.o.m i skivhyllan.

Största överraskningen?
för egen del rent musikaliskt var det nog muse. eftersom jag principiellt hatade all musik som spelades på mtv då så kunde jag inte förstå hur jag gillade en låt som visades där. var nån låt från origin of symmetry iaf. så då blev jag överraskad. men om man ska ta en skiva ur ett specifikt bands karriär så blir det svårare. skulle kunna vara dark tranquillity - character. mest för att de 3 föregående skivorna vart åt det lite mer mjukare hållet och de experimenterat lite ,och sen kommer de med den där jävla skivan. det är ju nästintill blast beats inom tio sekunder på första låten. det räknade jag absolut inte med. annars är det nog deathspell omegas "fas - ite, maledicti, in ignem aeternum". si monnumentum... var sjukt bra, likaså kenose, men den här skivan var helt perfekt. överraskande pga hur teknisk den är, vilken stämning den levererar men kanske också att den var så kort. när man tänker efter är det helt logiskt att den skulle låta så, men men väntade sig det inte. vägrade dessutom lyssna på den i förväg för att jag inte ville ha den förstörd för mig. förhandsbokade den på cd och vinyl när den släpptes och det är jag fan glad över.

Fem coolaste skivomslagen?
haha. det var knepigt.
* nasum - inhale/exhale. vad är tuffare än ett bröllop där alla bär gasmasker liksom?!
* pink floyd - dark side of the moon. att något så simpelt kan bli så snyggt är motivering nog enligt mig.
* dillinger escape plan - miss machine. omslaget är precis så udda som man väntar sig av det bandet och den skivtiteln.
* danko jones - we sweat blood. rock och blod är alltid en bra kombination.
* the locust - plague soundscapes. bara för den är så vrickad.

Fem bästa metal/punkskivorna?
såna här frågor hatar jag egentligen. har så svårt att ranka skivor och sådant här varierar dessutom ganska mycket över tid. jag får väl ranka skivorna efter betydelse istället för kvalitet.
* nasum - human 2.0 det var när den skivan släppts som jag började lyssna på grindcore och grindcore för mig kan ibland vara den fulländade formen av musik... om den framförs bra vill säga. detta är ett exempel.
* marduk - opus nocturne. en av de absolut bästa bm-skivorna som gjorts. innan marduk började blasta sig igenom alla skivor och fortfarande gjorde skön musik.
* dia psalma - gryningstid. inkörsporten till den hårdare musiken för mig. självklart har den en speciell plats för mig, även om jag sällan lyssnar på den länger.
* dillinger escape plan - miss machine. band som blandar musikgenrer ser jag oftast upp till. speciellt när de lyckas göra det på ett bra sätt. dep är ett lysande exempel på detta.
* deathspell omega - si monumentum requires, circumspice. behövs en förklaring verkligen? lyssna och njut säger jag bara.

Fem bästa skivorna som inte är metal/punk?
* muse - origin of symmetry. sjukt bra skiva. att bygga musiken kring basgångarna och inte gitarren var ett smart drag. fullkomligt älskvärd skiva.
* esbjörn svensson trio - viaticum. jazz är bra. iaf den här sortens jazz. funkar tokbra att plugga till om inte annat.
* samla mammas manna - måltid. bara bandnamnet gör ju att man gillar dem. jag är nog den enda i familjen som inte älskar svensk progrock, men jag gillar detta band som existerade i samma era... me som gjorde så mycket bättre musik.
* looptroop - the struggle continues. denna skiva fick mig att omtolka mitt hat gentemot hip hop. allt är inte som den skit som bajsas ut av stora bolag stup i kvarten och sen spelas till leda på mtv. detta är ett bra exempel. saul williams är ett annat.
* queen - a day at the races. egentligen gillar jag inte hela skivan. jag gillar bara vissa låtar av queen. men de låtar ja gillar är så sjukt bra, så queen måste va med på listan.

Vilken var den senaste skivan du betalade för?
köpte "rosetta - wake/lift" och "pest - rest in morbid darkness" när jag var i stockholm förra helgen. köper sjukt mycket skivor så det där ändras hela tiden.

Hur många skivor äger du?
har en lista över skivsamlingen. dock bara de i formatet cd... och uta natt ha med demos, skivor med blandade artister och lite så. och det är över 300, sen tillkommer det väl 50 st LP, 70 st 7" och en massa mer grejer. så gissar på 450-500 totalt, varav kanske 350-400 är album.

Om du kunde färdas i en tidsmaskin till någon skivinspelning, vilken skulle det vara?
inspelningar är ju så fruktansvärt långtråkiga egentligen. kan tänka mig att det är värre för de som inte ens får spela. men måste nog säga dillinger escape plan - ire works. för hela den perioden verkade så kaotisk för bandet. hade vart kul att få se de under arbetet med den skivan av många anledningar.

Vilken musik vill du ska spelas på din begravning?
jag är fast beslutad om att det ska vara nåt som inte är ledsamt. men att välja exempelvis alive autopsy med birdflesh kanske inte uppfattas som roligt av de närvarande. speciellt inte med textrader som "they thought i was dead / when they opened my head". men jag skulle skratta som fan åt det. men nåt med opeth skulle nog vara lite tufft sådär.

Bästa skivan att ha sex till?
jag kommer nämna två olika stilar. om man ska ha maratonsex och mer ha vanligt sex skulle nog cult of lunas skivor salvation och somewhere along the highway funka bra som fan. ska man däremot brutalknulla är ju anaal nathrakh ett givet val då de nästan är definitionen av hårt, snabbt och brutalt, så blir man extra motiverad av att totalt köra över den man knullar med. eschaton är min favorit av deras skivor, så får bli den.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards