Direktlänk till inlägg 28 november 2007

Dagen då jag upptäckte Nasum.

Av Gonken - 28 november 2007 00:00

Ett av de mest inflytelserika band för mig är det sjukt bra grindcorebandet Nasum. Första gången jag över huvud taget hörde det bandet var när jag var sjuk nån gång i tvåan på gymnasiet. Som vanligt när man är sjuk och hemma från skolan så ligger man i en soffa och glor på tv, så även denna dag och då gick det en repris av ett program om den första "Close-Up Made Me Do It"-turnen med The Haunted, Nine och Nasum. Jag var inte den som var helt insnöad på extrem musik på den tiden, det mesta som lyssnades på var trallpunk, Metallica och hade väl börjat lite med mer melodiös death metal såsom In Flames, så helt logiskt var det ju inte att ett så mycket mer extremt band som Nasum skulle tilltala mig. Så det första jag gjorde efter att ha sett klippet ytterligare någon gång var att ladda ner lite låtar från deras hemsida (detta var då alltså på den tiden då band fortfarande la ut mp3:or på deras hemsidor istället för att lägga ut allt på myspace för streaming som i allt för många fall går sjukt jävla segt... men jag är väl bara alldeles för omodern för att gilla det fullt ut) och låten Shadows från Human 2.0 vart en obligatorisk låt att lyssna på varje gång datorn besöktes (detta var på den tiden då flera datorer i ett hem inte alls var att tänka på och man var tvungen att dela med andra... vilken stenålder va?). Shadows är ju dock inte den mest überbrutalaste låt de gjort, men fanimej en av de absolut bästa låtarna. Sen vart det till att beställa deras senaste släpp, Human 2.0, på vinyl. Folk klagar så sjukt mycket på att den skivan låter skit, men jag håller fan inte med. Visst, det är inte den bästa av produktioner, men det är ju en av sakerna man älskar med den skivan.

När väl Helvete skulle spelas in väntade jag otåligt på att varje nytt avsnitt av deras studiodagbok skulle släppas. När väl skivan släpptes och kom hem till mig stängde jag in mig totalt och lyssnade igenom skivan 3 ggr på raken. Första gången för att bara få en bild av musiken, andra gången för att läsa texterna och den tredje gången för att ta in alltihop. Det var fanimej eufori på högsta nivå.

Är sjukt glad över att jag hann se dem live på deras sista turné innan Tsunamin. Grindcore är bra på skiva, men intensiteten med ett såpass kvalitativt och tight grindcoreband som Nasum går inte att ersätta med skivor. En av de värsta och mest direktfrånhjärtat-saker jag någonsin läst var Jons text på Mieszkos minnessida:

"I still pick up the phone to call you just to ask if you think we'll go to Japan soon or if that drummer still sucks or how to install that game or about a riff I forgot and I sit there with the phone in my hand and I remember there is no one on the other side of the line."


Ett band som Nasum, som för mig har gjort att jag över huvud taget själv sysslar med musik, måste fan hedras på bästa sätt... dvs en tatuering. Min Nasumtatuering har funnits i mitt huvud i ett par år nu, och jag börjar bli på det klara med hur den ska se ut. Men med tanke på min ekonomi och väntetiden hos bra tatuerare lär ju göra att det kommer dröja ytterligare nåt år innan den kommer bli verklighet. Har skiftat mellan textrader från två olika låtar, men bestämde mig ganska tidigt att ta dessa rader från favoritlåten Shadows:

All that's left is shadows
Cast by our shallow dreams
But the fire is still burning
So deep inside, inside of me...


Så någon gång kommer jag gå omkring med världens snyggaste chestpiece. Fråga mig inte varför jag ens skrev det här. Har lyssnat en hel del på Nasum senaste tiden och tittat på massa liveklipp på youtube, så har väl tänkt en del kring ämnet. Dessutom borde fler människor upptäcka detta sjukt bra band och om Nasum kan ha såhär stort inflytande på mig, så kan det nog ha det för fler människor som ännu inte upptäckt dem.

Nedan är ett Youtubeklipp med just det reportaget som jag såg den dagen då jag var sjuk. Dock är det bara den delen om Nasum... men det är ju det viktiga.


Nasums hemsida: www.nasum.com


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gonken - 28 augusti 2008 00:00

Nu bor jag ju i Linköping igen. Så enligt reglerna (imaginära regler är roliga) är det väl dags med Kreativitetsåret nu. Men pga. en helt fucked up flytt rent ekonomiskt får det vänta lite innan jag kan börja med Dildojesustavlan. Dock borde jag väl ...

Av Gonken - 7 maj 2008 00:00

Jag tänkte göra mig en egen lista denna gång. Detta är en sammanställning av de vanligaste frågorna i Close-Ups "Record Collector"-del i varje nummer den senaste tiden. Eftersom musik är mitt största intresse (tuttar kommer faktiskt på andra plats må...

Av Gonken - 30 mars 2008 00:00

I mitt försök att göra det mesta för att klara min uppsats tänkte jag försöka leva som en vanlig/nyttig människa framöver (jag har hört att det ska vara bra i största allmänhet, men inte riktigt fattat grejen med rutiner... kaos är mycket roligare!)....

Av Gonken - 20 mars 2008 00:00

1. Tre namn jag lyssnar till:richard, gonken2. Någonting jag tycker om med mig själv:mitt skägg och min störda humor.3. Någonting jag inte tycker om med mig själv:det mesta rent utseendemässigt. att jag har dålig självkänsla/självförtroende.4. Detta ...

Av Gonken - 5 februari 2008 00:00

1. Berätta om första fyllan.det kommer jag inte ihåg. men det började väl typ i 13-årsåldern.2. Berätta om första kyssen.eh... tror det var med magdalena, mest för att testa vad fan grejen var.3. Vem är ditt snyggaste hångel?dread såklart.4. Yngsta r...

Ovido - Quiz & Flashcards